Gode råd til bedre digital sikkerhed

I vores digitale verden er det vigtigt at være opmærksom på sikkerheden og kunne navigere trygt online. Her er en samling af kurser, værktøjer og vejledninger, der hjælper dig med at beskytte dig selv, spotte svindel og få hjælp, hvis noget går galt.

Din egen adfærd

  1. Fornuftig og sikker med smartphone og tablet (ekurser.nu)

    I vores moderne hverdag leves en stor del af vores liv digitalt på internettet. Der ordnes bank, handles ind og kommunikeres på telefon, via sociale medier og e-mail. Lær, hvordan du beskytter dig selv og dit digitale liv ved at holde dine systemer og apps opdaterede, og hvordan du gennemskuer falske beskeder og passer på dine adgangskoder.

  2. Lav sikre passwords (ekurser.nu)

    I denne video lærer du om de bedste praksisser for at lave sikre kodeord og holde dig opdateret med de nyeste anbefalinger til beskyttelse af dine onlinekonti.

  3. To-faktor godkendelse (ekurser.nu)

    Kurset forklarer, hvorfor du bør bruge to-faktor godkendelse på e-mail og sociale medier samt andre steder, hvor du logger ind med brugernavn og kodeord. Lær hvordan du implementerer to-faktor godkendelse på en Google-konto og Facebook.

  4. Sådan opretter du en kreditadvarsel (ekurser.nu)

    Læs hvordan du opretter en kreditadvarsel for at beskytte dig mod identitetstyveri og andre digitale trusler.

  5. Mit digitale selvforsvar (taenk.dk)

    Mit digitale selvforsvar er en gratis app, der hjælper dig med at holde dig sikker online. Appen giver dig opdateringer om de nyeste digitale trusler.

Sådan spotter du en svindler

  1. Falske beskeder (sikkerdigital.dk)
    Beskeden fra PostNord med nem betaling af restportoen på din pakke lyder som god service, og det virker naturligt, at du kan trykke på linket i sms’en fra regionen og gå direkte til din nye post. Det kan være svært at vurdere, om en henvendelse er fup eller ægte. Men ved at holde øje med små detaljer kan du spotte smishing.
  2. Falske mails (sikkerdigital.dk)

    Mailen med to flybilletter til 80 kr. lyder som et godt tilbud. Og en besked i indbakken om, at dine MitID-oplysninger skal opdateres, kan se troværdig ud. Det kan være svært at vurdere, om en henvendelse er fup eller ægte. Men ved at holde øje med små detaljer kan du spotte phishing.

  3. Falske opkald (sikkerdigital.dk)

    En person ringer med et ”godt” tilbud eller har brug for dine personlige oplysninger til at løse et problem for dig med det samme. Ved at være opmærksom på et par kendetegn kan du lære at spotte svindelopkald (vishing).

  4. Handel mellem private (sikkerdigital.dk)

    Når du handler brugte varer på sider som DBA eller Facebook Marketplace, skal du være opmærksom på svindel. Læs hvordan du kan beskytte dig selv mod svindlere.

  5. Fupbutikker på nettet (sikkerdigital.dk)

    Det er let at komme i tvivl, om en netbutik er fup eller ægte. For fupbutikkerne kan til forveksling ligne rigtige internetbutikker, når svindlere forsøger at franarre dig penge eller oplysninger. Men med et skarpt øje kan du spotte dem.

  6. Falske profiler (sikkerdigital.dk)

    Du ser en konkurrence udbudt af en virksomhedsprofil på Facebook. Du har fået en venneanmodning fra en person, du ikke kender. Eller måske har du modtaget en anmodning fra en, du allerede er venner med, men hvor billedet er et andet. Er det ægte profiler? Hvis du kender tegnene, er det nemmere at gennemskue de falske profiler.

Få hjælp til det digitale

  1. Få et overblik over, hvor du kan få hjælp til det digitale i Aarhus Kommune (aarhus.dk)
    Hvis du har brug for hjælp til at komme i gang med digitale løsninger, giver denne side et overblik over, hvor du kan få hjælp i Aarhus Kommune.
  2. IT-caféer og digital hjælp på biblioteket

Få hjælp når skaden er sket

  1. Digitaliseringsstyrelsens råd til hvad du kan gøre (sikkerdigital.dk)
    Hvis du er blevet udsat for digital svindel, giver Digitaliseringsstyrelsen råd om, hvad du kan gøre for at beskytte dig selv og få hjælp.
  2. Cyberhotline for digital sikkerhed (sikkerdigital.dk)
    Cyberhotline tilbyder hjælp til at spærring af MitID og andre sikkerhedsforanstaltninger. Ring til telefonnummer 33 37 00 37 for hjælp.
  3. Spærring af kort: Nets (nets.eu)
    Hvis dit kort er blevet misbrugt, kan Nets hjælpe med at spærre betalingskort. Telefonnumre til spærre kort:
    Dankort og Visa/Dankort: 44 89 29 29
    Mastercard og Visa: 44 89 27 50